u bent hier

Children Are Surrounded by Art

Meerdere kunstvormen


Voor zijn vierde tentoonstelling in galerie Transit koos Nikita Kadan ervoor terug te grijpen naar een ervaring die hij als kind beleefde maar die later in zijn puberteit, daarna als jong volwassene en nu in 2021 telkens een heel andere wending kreeg. De titel van de tentoonstelling Children Are Surrounded by Art is ontleend aan een brochure uit de jaren zeventig over sanatoria, ... Lees meer »

Voor zijn vierde tentoonstelling in galerie Transit koos Nikita Kadan ervoor terug te grijpen naar een ervaring die hij als kind beleefde maar die later in zijn puberteit, daarna als jong volwassene en nu in 2021 telkens een heel andere wending kreeg.

De titel van de tentoonstelling Children Are Surrounded by Art is ontleend aan een brochure uit de jaren zeventig over sanatoria, pionierspaleizen, kindervakantiekampen en de monumentale kunst die ze sierde. Hierin vond Kadan veel foto's van kinderkampen op de Krim, neo-moderne gebouwen aan de Zwarte Zeekust, maar ook Oekraïense sovjetdecoratiekunst, die tegenwoordig actief wordt vernietigd in het kader van het ‘decommunisatiebeleid’. De Russische annexatie van de Krim en het anticommunisme van de Oekraïense staat hebben hun schaduw geworpen op de archiefbeelden, waardoor deze iets heel anders zijn geworden dan ze vóór 2014 waren. Deze veranderingen worden gedicteerd door de politieke geschiedenis, maar er is ook een emotionele geschiedenis. De immense, halfverduisterde zalen van de Sovjet-kinderkunstpaleizen waren voor hem als kind in de jaren tachtig een beeld van verveling en tijdverspilling. Later, als puber in de jaren negentig, waren het verleidelijke ruimten van verlatenheid en oncontroleerbaarheid, van vrijheid als iets wat niemand nodig had. In de jaren 2000 werden deze hallen volgebouwd met plastic kiosken en overdekt met reclamebanners, en werden ze de belichaming van ‘het eeuwige heden’ van het triomferende kapitalisme zonder enige historische dimensie (zo ervaarde hij ze toen hij kunstenaar werd). In de jaren 2010 en ‘20 werden deze geleidelijk afbrokkelende, vervallen Sovjetpaleizen plots symbolen van verzet tegen het nieuwe anti-historicisme en het conservatieve politieke isolationisme. Nationalisten eisen hun vernietiging, maar kosmopolitische jongeren organiseren er rave-partys. Kadan probeert de tijdlijn van zijn perceptie van deze ruimtes terug te spoelen om te begrijpen waarom zij zo belangrijk voor hem zijn, waarom zij nog steeds aanvoelen als een ijkpunt van de wereld waarin hij leeft.

Een andere lijn van de tentoonstelling zijn beelden van ‘kinderhelden’. De kinderen en adolescenten die deelnamen aan het antifascistische verzet en de partizanenstrijd tijdens de Tweede Wereldoorlog werden mythologische figuren in de naoorlogse periode. Rond hun lotgevallen werd een seculiere cultus van eigentijdse martelaren opgebouwd. Voor Kadan zijn de kinderhelden misschien wel de beschermgeesten van de modernistische ruimte. Zijn schilderkunst laat vage speculaties toe, maar is evenzeer een nauwkeurig schot in de duisternis. Bij het najagen van oude schaduwen kan je de moderniteit ontmoeten door haar te benaderen langs de achterkant.

Kadan nodigde voor dit project ook de kunstenaar-fotograaf Yevgen Nikiforov uit.
Bijna elke Oekraïense stad of dorp heeft immers mozaïek-, reliëf- of glas-in-loodpanelen die in de jaren 1960-1980 door kunstenaars werden gemaakt. Deze kunstwerken, die bedoeld waren als versieringen voor openbare ruimten, werden nauwelijks echt waargenomen omdat de inwoners hun artistieke verdienste nooit erkenden. Ze werden behandeld als propaganda in opdracht van de staat, die de aandacht niet waard was.
Een van de redenen voor deze paradox is dat de USSR de openbare ruimte niet als zodanig heeft ontwikkeld, omdat de basisvrijheden daarvoor ontbraken: vrijheid van vergadering, protest en zelfexpressie. Nikiforov wil ze ontdoen van de opdringerige visuele ruis van post-Sovjetsteden die nooit helemaal over hun drang naar kapitalisme heen zijn gekomen.
Sinds 2013 bezocht hij vijfhonderd steden en dorpen, legde tienduizenden kilometers af langs Oekraïense wegen en fotografeerde meer dan vijfduizend monumentale kunstwerken.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Toon kaart galerie Transit
Zandpoortvest 10
2800 Mechelen
Van 22 april 2021 tot 20 juni 2021 (vr van 14:00 tot 18:00, za van 14:00 tot 18:00, zo van 14:00 tot 18:00)
galerie Transit
0478811441, 015336336
transit.be/plan-your-visit